Pemalu tetapi jujur


Dari Kiri: Kamarul Bahrin, Tok Batin Buman dan saya.



Beras untuk dijadikan makanan utama
amat diperlukan oleh Orang Asli di Taman Negara.

Orang Asli Suku Batek yang tinggal di pingir Sungai Tembeling Taman Negara bersifat pemalu. Riak wajah mereka sudah mencermin apa yang dimaksudkan itu. Namun oleh kerana kampung mereka sering dikunjugi oleh pelancong samada dari dalam mahupun luar negara sifat pemalu mereka tidaklah ketara sangat. Malah setiap kali kehadiran pelancongan mereka akan menyambut dengan mesra namun sifat malu dan rendah diri mereka tetap terpancar di wajah mereka.

Orang Asli Suku Batek dikatakan berasal dari Afrika. Hasil perubahan muka bumi ratusan jutaan tahun dulu mereka terpisah dari tempat asal. Antara negara yang terdapat suku kaum ini ialah di Malaysia, Filipina dan Myanmar. Mereka masih mengamalkan cara hidup berpindah randah dan beberapa kepercayaan lain.

Beras, garam, api dan tembakau merupakan keperluan yang amat diharabkan oleh mereka untuk meneruskan kehidupan.

Beras untuk makanan harian. Garam untuk digunakan bagi menghalau haiwan melata seperti ular, kala jengking lipan dan sebagainya. Api untuk keselamatan keluarga mereka ketika ditinggalkan untuk pergi memburu. Tembakau digunakan untuk dijadikan rokok atau ditaburkan di sekeliling rumah agar haiwan tidak mengganggu keluarga mereka.

Orang Asli di Taman Negara merupakan sebahagian khazanah rimba yang dipelihara. Mereka bebas melakukan aktiviti harian. Rimba adalah "pasaraya" mereka yang mempu memberikan semua keperluan hidup. Namun keperluan lain tidak ditolak oleh mereka. Mereka tidak bercawat seperti yang pernah digambarkan. Mereka berseluar seperti orang lain. Kain batik menjadi pakaian rasmi kaum wanita mereka. Walaupun hanya berkemban namun itu adalah lambang Orang Asli di sini boleh menerima perubahan. Saya melihat di ampaian terdapat beberapa aksosori wanita ada di situ.

Hasil dari eco pelancongan, mereka memperolehi faedah. Walaupun wang bukanlah keperluan harian seperti orang di kampung atau bandar seperti kita namun mereka mendapat faedah apabila setiap kali pelancong datang melawat, sumbangan akan diberikan hasil dari bayaran perkhidmatan yang dibuat kepada agensi pelancongan.

Prof Dr Kamarudin M Said bos saya mengungkap satu dailog "mereka pemalu tetapi jujur". Ungkapan ini dibuat kerana apabila Prof Kamarudin ingin memberikan sedikit sumbangan Tok Batin yang bernama Buman berkata " tadi saya dah dapat dari Tarmizi (pemandu pelancong) ". Tok Batin tidak mahu menerima sumbangan dari Prof Kamarudin. Namun setelah diterangkan barulah beliau menerima sumbangan tersebut.

Inilah nilai-nilai murni yang tersemat di hati mereka. Biarpun mereka mundur, namun terdapat hati yang masih tersemai kejujuran.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah