Jefry dan lukisannya








Sedang mencari subjek untuk dirakam ketika berhenti di rumah Tok Batin Kampung Sungai Yol, mata saya terpandang satu keping gambar potret seorang gadis terpampang di tingkap.

Saya terus memanggil penghuni rumah itu. Selang beberapa minit muncul seorang pemuda Orang Asli di muka pintu. Namanya Jefry mempunyai bakat yang amat tinggi untuk melukis potret. Bersekolah hingga tingkatan 5 dapat gred B mata pelajaran Lukisan. Jefry boleh diketengah dengan bakat yang ada. Pernah memenangi pertandingan melukis potret pemimpin negara di sekolahnya.

Jefry mempunyai cita-cita yang tinggi hasil pemerhatian saya. Rumahnya dihiasi dengan gambar-gambar potret artis dalam dan luar negara. Bilik tidurnya dihias dengan piala yang pernah diperolehinya.

Saya dan pelajar UKM yang menyertai ESLJ telah ditunjukkan hasil karya Jefry. Bakatnya sungguh bermutu. Banyak gambar-gambar yang mempunyai nilai seni yang bermutu. Pada hemat saya kalau dibawa dan dilatih oleh guru yang baik dia akan menjadi anak Orang Asli yang berjaya.

Ketika saya membaca facebook Saudara Daud, Pegawai Penerbit Rancangan di Penerbit UKM yang sama-sama ke Kampung Yol menulis "Bila tengok anak-anak orang asli masa kat xpdc tu, rasa macam hiba je...maklumlah mereka bukan macam anak-anak di luar, maksudnya anak-anak yang serba ada...kesian sangat. Sapa agaknya yang mampu mengubah hidup mereka..".

Semasa diberi peluang oleh pelajar-pelajar yang menjadi urusetia ESLJ untuk membentangkan hasil penemuan sepanjang EXPDC, saya merakamkan satu idea, "Kita, pegawai dan kakitangan kerajaan diberikan amanah untuk mengubah mereka. Maka tugas yang dipikul harus dilaksana"

En Sukri seorang Pengawas Hutan Jabatan Hutan Pahang, yang telah saya kenali sejak tahun 2008 melontarkan idea yang sama. Kata beliau Orang Asli ramai yang memberikan pendapat bahawa mereka juga ingin berubah.

Saya simpati dengan Jefry yang sedang mencari masa depan. Beliau boleh dibawa untuk berubah, sebab hasil pengamatan saya selama hampir 30 minit di bilik tidurnya dia seorang yang kreatif. Mungkin badan-badan belia boleh ke sana dan menjadikan anak muda ini ikon perubahan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah