Sarawak; Indah, penuh sejarah dan budaya


Bergambar berlatar belakangkan
Gunung Santubung


Tali yang dianyam begitu rupa
dijadikan hiasan rumah


Menerima tugasan ke Sarawak adalah satu yang tunggu-tunggu selamat ini. Biarpun akan ke sana selama lima hari dengan meninggalkan keluarga saya harungi juga tugasan ini demi mencari pengalaman baru.

Misi merakam gambar kegiatan pelajar yang menyertai Program Mobaility UKM akan berakhir di Sarawak. Jika sebelum ini saya ke Langkawi, Ismail dan Ikhwan ke Sabah. Saya menyambung tugas ini di Sarawak bersama Ismail. Ikhwan akan balik ke Bangi. Ikhwan sudah berada di Sabah selama tujuh hari meninggalkan isteri yang sedang mengandungkan anak pertama mereka. Syabas Wan.

Tiba di Sarawak saya menerima berita separuh pelajar yang menyertai program ini mengalami sakit perut ketika berada di Sabah. Banyak versi kisah bagaimana mereka boleh terkena sakit perut. Apa yang menyedihkan mereka jadi truoma untuk makan, terutamanya pelajar yang datang dari luar negara. Mengikut kisahnya doktor yang mengikuti rombongan tersebut bekerja keras untuk memastikan pelajar-pelajar ini akan sembuh. Sepatah kata Prof Kamaruddin "lebih teruk dan lebih payah nak jaga jika dibandingkan dengan pesakit H1N1".

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah