Rumah Air di Kampung Patau-Patau 2 Wilayah Persekutuan Labuan







Lihat album

Kesungguhan kami untuk melawat Labuan menjadi kenyataan apabila berjaya menyewa sebuah kereta Kancil dengan harga RM 60.Setiba kami (saya, Ismail, Kamarul, Ruhaizad dan Kak Azizan)di jeti kesebuah kampung air, saya menanya seorang lelaki yang membawa bot ke Kampung Patau-Patau 2. Apabila dia memberitahu tambang cuma RM 1.00 kami mengambil keputusan untuk melihat Kampung Patau-Patau.


Kampung Patau-Patau 2 merupakan kampung atas air yang mempunyai penduduk kira-kra 70 orang. Saya dan Hj Ismail merakam foto still manakala Kamarul merakam vedio. Saya, Hj. Ismail dan Kamarul telah menjelajah kampung air itu untuk merakam gambar.

Beberapa perkara hendak saya ketengahkan mengenai kemudahan asas yang terdapat disitu. Air, letrik semua terdapat di kampung air. Cuma yang menjadi masalah ialah kemudahan pembuangan kumbahan penduduk disitu. Saya bertanya seorang penjual burger Puan Anis bagaimana cara untuk membuang "segala kumbahan", beliau menjawab "buang kat air je...". Tepat dengan jawapan itu kerana semasa dia melayan kami menggoreng daging burger tangannya membuang plastik ke dalam air. Seperti di mana-mana kampung, kampung air juga memiliki kedai runcit. Surau juga disediakan.

Di Kampung Patau-Patau 2 penduduknya memiliki kemudahan hiburan seperti TV kabel. Malahan ada penduduk yang memiliki dua kabel TV.

Menariknya ada penduduk yang telah berjaya mendidik anak-anak hingga ke tahap IPT.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah