20 September 2022

Allah Lebih Sayangi Kita

 Hari ini saya menerima panggilan telefon dari dua orang hamba Allah. Seorang yang kehilangan suami yang jemput kembali ke Rahmatullah. Allah menguji hamba ini dengan suami pesakit buah pinggang sejak 6 tahun dulu. Semalam adalah tarikh alhir perjalanan hidupnya di bumi Alllah.

Oleh kerana dia adalah anak saudara Acik Mah maka saya meringan diri menasihatkannya dalam beberapa hal kehidupan selepas kehilangan suami. Pengalaman ibu saya kematian ayah pada usia saya 11 tahun menjadi rujukan.
Bukan satu perkara yang mudah bagi seorang wanita menanggung dugaan Allah yang melibatkan kematian.
Insan kedua yang menghubungi saya ialah seorang lelaki mendakwa kerosakan buah pinggangnya pada tahap 2. Dia kemurungan sekarang. Katanya dia bermotivasi apabila membaca catatan di blog saya duniaraai.blogspot.com dan FB mengenai perjalanan hidup sebagai pesakit buah pinggang.
Saya dapati lelaki ini menanggung tekanan jiwa yang agak tinggi. Kata saya pandanglah saya yang lebih
hebat
tekanan namun saya layan tanpa membiarkan jiwa terjejas. Nasihat saya jangan buruk sangka dengan Allah.
Banyak yang saya berbual dengan dua orang ini. Namun kita harus ingat sebenarnya ramai yang lebih teruk dari kita. Berlapang dadalah menerima ujian Allah.
Allah kasihkan kita.

19 September 2022

Nizam Telah Pergi

 Semalam selepas selamat sampai di Bangi dari Kemaman Terengganu saya dapat masej daripada anak saudara Acik Mah Nooreen Esa bahawa suami Hairul Nizam Ishak sedang ditidurkan selepas tiga jarinya dipotong walaupun doktor mahu memotong kakinya hingga ke lutut. Proses ini dilakukan ekoran Nizam terpijak paku.

Nizam ditidurkan untuk memulihkan jantung dan paru-paru.
Nizam sudah lama menjalani rawatan dialisis. Setiap kali bertemu Nizam saya akan memberi motivasi kepadanya agar positif menjalani kehidupan ini.
Hari ini Nizam telah pergi dan tak akan kembali. Saya bagi pihak keluarga Acik Mah amat bersedih dengan peristiwa ini.
Innalillahiwainnailaihirojiun..Al Fatihah.

Allah Lebih Sayangi Kita

  Hari ini saya menerima panggilan telefon dari dua orang hamba Allah. Seorang yang kehilangan suami yang jemput kembali ke Rahmatullah. All...